dimarts, 25 de maig del 2021

Qualitat democràtica - Transparència i Participació ciutadana

La Llei 19/2014 de transparència, accés a la informació i bon govern ja indica, en el títol, els tres pilars que han d’estructurar l’acció de l’administració pública.

La publicitat activa és el conjunt de dades que podem trobar en l’apartat de la web de transparència de qualsevol administració pública. La publicació d’aquesta informació pot servir per a obtenir segells com l’Infoparticipa, però no permet concloure, com és el cas de l’Ajuntament del Vendrell, que aquest és transparent, doncs en la meva opinió s’han de valorar la resta d’aspectes que componen la transparència, l’accés a la informació i el bon govern.

L’accés a la informació per part de la ciutadania i els càrrecs electes implica també que les administracions han de lliurar la informació que se’ls sol·licita en uns terminis. En aquest aspecte, l’Ajuntament del Vendrell suspèn clarament, al ser el 3r municipi de Catalunya en rebre més reclamacions a la GAIP, l’organisme encarregat de vetllar pel compliment del dret a l’accés a la informació pública.

Un altre aspecte a remarcar és que El Vendrell va aprovar, a proposta de l’oposició, el Codi de conducta i bon govern. Malgrat que aquesta aprovació es va dur a terme el gener del 2020, a dia d’avui no s’ha constituït ni la Comissió de seguiment, ni s’ha implementat cap de les actuacions que contempla el codi. A més, hem detectat certes actuacions de membres del govern que podrien contradir el codi i, per tant, haurien de ser valorades per la Comissió de seguiment.

Pel que fa a la participació ciutadana, l’Ajuntament del Vendrell no mostra cap interès real en fomentar-la, perquè tot i que s’han fet consultes públiques amb la finalitat de recollir aportacions de la ciutadania (totes obligades per llei), aquestes no s’han publicitat ni per les xarxes socials ni per la ràdio i televisió, ni tan sols en temes tan importants com el Reglament de l’Escola de música o el Reglament de les platges. Com pot participar la ciutadania si les consultes públiques que es fan no s’anuncien enlloc?

Bé, en definitiva, la transparència va molt més enllà de publicar un conjunt de dades en una web, i per ser una administració pública moderna i amb una alta qualitat democràtica és imprescindible que l’accés a la informació pública, el bon Govern i la participació ciutadana siguin el centre de les polítiques públiques, fet que actualment no succeeix en el cas l’Ajuntament del Vendrell, on queda molta feina per fer.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada